Sportsånden med megafon.

Spre ordet om Sportsånden

Hva er god sportsånd og etiske leveregler? Og hvorfor er det viktig for oss snakke om det som del av idretten?

Trygghet, rettferdighet og ærlighet er bare noen av verdiordene som går igjen på tvers av idretten. De skal ligge til grunn for alt vi gjør og beslutninger vi tar. Samtidig er det ikke alltid like lett å kommunisere hva det innebærer og hvilke forventninger vi har til adferd for å oppfylle verdiene våre.

Sportsånden er laget for å hjelpe deg å spre viktige verdibudskap og skape en nysgjerrighet blant både unge og eldre du vil dele det med. På denne siden finner du ulike ideer til å bygge en verdibasert kommunikasjon rundt god sportsånd og de etiske levereglene. Vi har laget eksempler til hva du kan gjøre og samlet bilder, delingstekster og GIFs av Sportsånden som du kan tilpasse til ditt særforbund, lag eller krets. 

Vi håper at materiellet vi har utviklet kan gi inspirasjon til å kommunisere gode historier om fellesskap, trygghet og frivillighet, både på og utenfor idrettens arenaer.

Vil du bli bedre kjent med Sportsånden før du setter i gang? Les intervju med Sportsånden her.

Lag et eget årshjul for viktig verdisaker som du ønsker å sette fokus på i 2024. Verdier og god sportsånd bør ikke være en kortsiktig kampanje, men en langsiktig strategi. Lag saker jevnt gjennom året for å bygge bevissthet og positive holdninger om tema og etiske dilemma som ditt idrettslag, forbund eller krets tenker er viktig.

Bruk Sportsånden for å skape oppmerksomhet rundt saker og spørsmål som er viktig for ditt idrettslag, idrettskrets eller særforbund.

  • Lag poster til Facebook, Instagram eller andre sosiale medier med tema det er viktig for nettopp ditt organisasjonsledd å kommunisere ut. Dette kan være fra styrekurs til tiltak for trygg idrett til hvordan ta vare på miljøet. Se forslag til poster under.
  • Lag nyhetssaker om god sportsånd knyttet til arrangementer eller aktuelle saker. Se forslag under.
  • Lag artikler som enten er et intervju eller samtale med Sportsånden. Et eksempel finner du her. Kopier gjerne og lag din egen vri!

Her er noen forslag til poster til sosiale medier. Forslagene til bilder finner du i boksene nederst på siden.

  • «Sammen for en REN idrett». Bilde: Sportsånden med hjerte. Lenke i bilde eller bio til Antidoping Norges holdningskampanje.
  • Visste du at foreldre er viktigst? Bilde: Sportsånden med hendene i siden. Sportsånden forteller om foreldreguiden og hvor viktig foreldre er for idrettens verdigrunnlag. Lenke i bilde eller bio til foreldreguiden og barneidrett.
  • «Hva er din best idé for et bedre miljø?». Bilde: Sportsånden med ropert. Søk idrettens miljøfond og realiser din beste idé for en mer bærekraftig idrett! 

Her er en kort idémyldring som kan gi forslag til nyhetssaker med både nasjonalt og lokalt fokus:

  • Nyhet om fair play – Sportsånden intervjuer fotballandslaget i forbindelse med en spesiell kamp eller de lokale fotballjentene før de skal spille Norway Cup. Hva er viktig for fair play?
  • Del nyhetssaker om Special Olympics – en stolt sportsånd heier fram de norske utøverne. Han snakker med X om hvorfor like muligheter er viktig.
  • Hvorfor er økonomi en barriere? Sportsånden intervjuer styreleder/presidenten (eller en annen person) om hvor det er viktig å holde kostnadene nede for å få med alle.

Her er noen forslag til artikler som kan være på nettsidene og ta opp viktige tema som god styringskultur, bærekraft og trygghet:

  • Hva er god sportsånd i styrerommet? Vi snakker med sportsånden om hva som kan være viktige kjøreregler for et nytt styre.
  • Vi må bruke mindre plast! Sportsånden snakker med leder X om hvordan idrettslaget/særforbundet har tenkt å bli mer plastsmart.
  • Vet ditt idrettslag hva som er viktig for å være trygg på trening? Sportsånden forteller mer om kurset Redd Barna har laget for idretten.

Under kan du laste ned filmer, GIF-er og bilder som dere kan bruke i sosiale medier, nyhetssaker eller til egne nettsider om etikk.

Bildeformatet 16:9 egner seg på nettsider og kan også brukes i sosiale medier. Det er hva som kalles for «liggende bilder». 1:1-formatet er kvadratisk og passer for eksempel bra i feeden på Instagram.

Du kan bruke alle filene med sportsånden fritt. Alle bilder med bakgrunn må fotografen krediteres (fotograf står nederst i høyre hjørne).

Tenk en ekstra gang på hvem som er målgruppen din før du deler en post på sosiale medier eller en nyhetssak.

Hvem vil du nå? Uansett om det er klubb, krets, foreldre, dommere, utøvere, barn eller unge må du tilpasse teksten din så du snakker til riktig målgruppe – da føler mottakerne at de får relevant informasjon.

Det er også relevant hvor du legger ut saken din. Ønsker du å nå eldre målgrupper, kan Facebook være riktig, mens med yngre målgrupper kan Instagram og Snapchat være bedre kanaler.